Het fietsverhaal van Basisschool De Luchtballon in Tienen

“In onze school zijn de fietslessen enorm populair. De fiets is dan ook een belangrijk vervoersmiddel voor onze leerlingen. Als school willen we hen fietsbehendig maken en bewust van veiligheid in het verkeer, zodat ze een zo goed mogelijke score halen tijdens het fietsexamen. In de 3de graad doen we namelijk vaker fietsuitstappen en dan willen we zoveel mogelijk leerlingen veilig en zelfzeker op de fiets.”

Aan het woord is meester Niki Lemoine, leermeester LO in Basisschool De Luchtballon in Tienen. Samen met een andere vaste leerkracht vormt hij een verkeerswerkgroep. Ze krijgen regelmatig input van collega’s die iets leuk hebben opgevangen en proberen die voorstellen steeds te integreren in het fietsverhaal van hun school.

Iedereen op de fiets

Kwaliteit boven kwantiteit

Beurtsysteem met fluohesjes

“De kinderen reageerden zeer enthousiast op het aangekochte materiaal. Ze zagen de nieuwe fietsen in de turnzaal staan, terwijl we ze monteerden. Zo wekten we hun nieuwsgierigheid op.  
 
Voor het gebruik van de kleuterfietsen, werken wij met een beurtsysteem met fluohesjes. Zo weten ze goed wie er die dag de fietsen mag gebruiken, maar leren we hen ook dat ze met een hesje beter zichtbaar zijn. Twee vliegen in één klap dus.”

Op uitstap met de grotere kinderen

“In de toekomst willen we steeds meer klassikale verplaatsingen doen zoals bijvoorbeeld fietstochten naar het bos van Helecine en Het Vinne in Zoutleeuw. We deden dit al wel eens in de derde graad, maar botsten steeds op het feit dat veel leerlingen zelf geen fiets of een slechte fiets hadden. Daardoor fietsten ze heel onhandig of moesten ze de verplaatsing met de auto doen. Op die manier misten ze een leuk deel van de dag. Zonde, omdat het ook hier meestal de kansarme kinderen waren die weer aan de ‘zijlijn’ kwamen te staan. De aankoop van de extra fietsen moet dus meer fietsuitstappen voor de hele graad mogelijk maken, maar ook korte sporadische verplaatsingen per klas."

Aan de slag in het fietsatelier

“Wij letten er vooral op dat onze leerlingen veilig de weg op kunnen. Dat doen we enerzijds door hen respect en kennis van de verkeersregels bij te brengen. Maar anderzijds controleren we ook uitgebreid de fietsen die de kinderen zelf meebrengen: werken de remmen, verlichting, geen loshangende onderdelen,… en daar komt ons fietsatelier goed van pas.

De school kocht dit atelier in eerste instantie aan om het eigen fietsenpark te onderhouden. Maar tijdens de jaarlijkse fietsdag controleren we dus ook de meegebrachte fietsen en zo hebben we het nodige materiaal ter beschikking om die weer rijklaar te maken.

Tijdens de workshops wordt het materiaal van het fietsatelier dan weer gebruikt om leerlingen zelfstandig in groepjes aan fietsen te laten sleutelen: fietsbanden opleggen, wielen uit een fiets halen, zadels hoger en lager plaatsen, ketting terug opleggen,...

De herstellingen gebeuren meestal door één van de drie projectleiders: ikzelf, meester Tom en een opa van een leerling. Als er eens een kind een herstelling nodig heeft aan zijn of haar eigen fiets, proberen we deze ook te herstellen onder de middag of na school, maar we verwachten dan wel steeds dat het kind meehelpt waar kan.”

Enthousiaste ouders

Fietsen op school

Je kan als school inzetten op een duurzame en onderhoudsvriendelijke fietsvloot. Kinderen kunnen al vanaf 2 jaar leren fietsen met een loopfiets en de meesten maken snel vooruitgang. Samen met de driewieler biedt de loopfiets de perfecte basis om moeiteloos over te stappen naar een gewone tweewieler. En fietsen verleer je nooit, zo luidt de volkswijsheid.

(Loop)fietsen voor kleuters

  • Zorg voor een evenwichtig aanbod van driewielers (met trappers) en tweewielers (loopfiets of met trappers), zodat je fietsvloot op alle vaardigheden inwerkt.
  • Om te fietsen moet je je evenwicht kunnen bewaren en tegelijkertijd kunnen trappen met pedalen. De driewieler helpt om kinderen te leren trappen. Kinderen kunnen snel overweg met een goede driewieler en bovendien is het een heerlijk stukje speelgoed.
  • Met een loopfiets leren kinderen sneller om hun evenwicht te bewaren en ontwikkelen ze stop- en stuurvaardigheden. Kinderen die dit goed kunnen, maken een vlotte overgang naar een fiets met trappers.
  • Koop geen loopfietsen met brede wielen of met meer dan 3 of 4 wielen. Die bieden onvoldoende uitdaging.
  • Ga voor duurzame materialen. Liefst geen hout (dat splintert) of goedkope plastic materialen (gaat snel stuk).
  • Volle banden hoef je niet op te pompen en zijn dus makkelijker in onderhoud, luchtbanden rijden comfortabeler.

Fietsen voor leerlingen:

  • zorgen ervoor dat alle leerlingen hun fietsvaardigheden kunnen (blijven) oefenen,
  • maken meer bestemmingen mogelijk voor (educatieve) uitstappen,
  • kunnen leerlingen (en leerkrachten) met fietspech uit de nood helpen.

     

  • Vraag zeker raad aan een lokale fietshandelaar; die kan nadien ook voor het onderhoud instaan.
  • Kijk ook eens op de website www.veloopschool.be. De organisatie biedt degelijke en onderhoudsvriendelijke stadsfietsen aan.

Fietshelmen en -sloten

  • voor fietsers en fietsen, bijvoorbeeld tijdens klasuitstappen.

Ook voor deze investeringen kunnen scholen in de provincie Vlaams-Brabant rekenen op financiële steun van Dr. Mobi.

Gepubliceerd op

2 maart 2021