Home > Nieuws > Wonen en milieu > Els is tevreden over de groepsaankoop zonnepanelen van de provincie

Els is tevreden over de groepsaankoop zonnepanelen van de provincie (07 juni 2019)

Els is fier eigenaar van zonnepanelen

Els Defillet woont en werkt in Leuven. Een jaar geleden trok ze samen met haar man en nieuw samengesteld gezin in haar ouderlijk huis. Het dak moest dringend opgeknapt, dus kozen ze in één moeite ook voor zonnepanelen. Waarom koos ze voor de groepsaankoop van de provincie? En welke technische keuzes maakte ze? We vroegen het haar.

Zonnepanelen: een logische keuze

Els droomde er al een tijd van om zelf in te staan voor de energie die ze met haar gezin nodig heeft. Dus toen ze het dak moest vernieuwen en isoleren, was het voor haar logisch om er meteen ook zonnepanelen op te leggen.

Groepsaankoop van de provincie

Hoewel Els aan de provincie werkt, was dát niet de doorslaggevende factor om voor de groepsaankoop van haar werkgever te kiezen. Ze vroeg offertes bij verschillende leveranciers en legde er uiteindelijk drie naast elkaar. "Niet gemakkelijk om te vergelijken, want elke aannemer stelde een andere soort panelen voor, elk met hun eigen voor- en nadelen. De groepsaankoop van de provincie viel zowel op vlak van prijs als technisch tussen de andere twee offertes in. Maar uiteindelijk gaf de garantie van 10 jaar op de omvormer, vaak toch de zwakste schakel in een installatie, de doorslag om voor de groepsaankoop van de provincie te kiezen. Het feit dat de provincie met lokale aannemers werkt, speelde zeker ook mee in mijn beslissing."

Oost-west i.p.v. zuidgerichte zonnepanelen. En een wit dak.

Oost-west-georiënteerde zonnepanelen op het dak van Els

Het huis van Els heeft een plat dak, dus had het gezin de keuze tussen zuid of oost-west georiënteerde zonnepanelen. Het werd een oost-west opstelling. Aan de ene kant van het dak liggen de panelen dus naar het oosten (waar ze vooral ’s morgens op volle capaciteit draaien), aan de andere kant is dat naar het westen (waar ze vooral ’s avonds op volle capaciteit draaien). Rond de middag krijgen alle panelen de zon van het zuiden, maar in een beperktere capaciteit dan wanneer ze volledig op het zuiden gericht zouden zijn. "Onze panelen werken dus nooit op volle capaciteit, maar ze beginnen wel vroeger en stoppen later met elektriciteit te produceren. Dat valt ook beter samen met ons verbruik, dat op weekdagen vooral ’s morgens en ’s avonds het grootst is." 

De oost-west-opstelling maakte ook dat ze een kleinere omvormer konden kiezen, zodat ze een lager prosumententarief (d.i. het tarief dat je als gebruiker van zonnepanelen betaalt voor de aansluiting op het elektriciteitsnet) moeten betalen aan de netbeheerder.

Verder gingen ze voor een witte dakbedekking. Het zonlicht dat zo’n wit dak weerkaatst, wordt meteen weer opgevangen door de zonnepanelen. Met een hoger rendement als resultaat. Bovendien warmt een wit dak minder op, wat beter is voor de zonnepanelen.

Tevreden klant

Els blikt tevreden terug op de samenwerking met de provincie. Van offerteaanvraag tot plaatsing en opvolging: alles verliep heel vlot en aangenaam. Meteen na haar aanvraag op de website kreeg ze telefoon van aannemer Tim. Kort daarna ontving ze een voorstel op maat. "Net toen we voor onszelf de knoop hadden doorgehakt om voor de provinciale groepsaankoop te kiezen, viel er van Tim een aangepaste – goedkopere – offerte in de bus omdat de prijs van de zonnepanelen was gedaald. Een leuk duwtje in de rug." De installatietijd was toen al opgeschoven van april naar eind juni, maar uiteindelijk zijn ze toch al begin mei komen installeren. Weeral een fijne verrassing.

Fiere eigenaar

Els en haar man kijken elke dag naar hun meter. "De eerste dagen was dat zelfs om de paar uren. We zijn er echt wel mee bezig. Al een tijdje eigenlijk, want ook in het jaar voor de zonnepanelen volgden we ons energieverbruik al op. Zo wisten we hoeveel we precies verbruikten en hoeveel we maximaal uit zonnepanelen willen halen, zonder de energievraag 100% te dekken. Want we willen vooral stroom produceren op momenten dat we die stroom nodig hebben. We hebben wel een terugdraaiende teller, maar ik wil zo weinig mogelijk energie aan het net geven. Ik vertrouw de regelgeving op dat vlak niet zo. Dat vraagt wat creativiteit en aanpassingen. Zoals de boiler die normaal op nachttarief zat en die we nu met een timer op dagteller gezet hebben, zodat die niet ’s nachts, als de zon toch niet schijnt, energie uit het net moet halen. Met succes, want we zijn nog nooit zonder warm water gevallen. We zijn dus volop aan het experimenteren. Binnen een jaar of zo evalueren we of we met de elektriciteit van de zonnepanelen vandaag aan ons totaalverbruik geraken. Eventueel kunnen we nog extra panelen bijzetten als dat nodig is."

Extra informatie

Contact

Hilde Hacour, Groepsaankopen , Tel. 016 26 72 78, groepsaankopen@vlaamsbrabant.be

Verwante pagina's

Naar boven